The present contribution starts from a renewed reflection on the concept of Weltliteratur, identifying a common thread that links Goethe’s humanistic and universalistic utopia to some of his most recent theorizations, from Édo- uard Glissant to Edward Said and Armando Gnisci. In all these cases, we are dealing with new visions, rather than systematic theories, of a "tout-monde" and a "worldliness", formulated against the background of political, cultural and symbolic decolonization, which in recent decades has radically changed our way of conceiving, interpreting and practicing the literary phenomenon. is neo-humanistic drive, which draws its strength from engagement and Mondialità, mondanità, worldliness: la letteratura come impegno 267 from a location-related ethical perspective – although it has not been under- stood as such by many professionals in the comparative and critical-literary field – finds its pendant in transnational and transcultural writing, linked to phenomena such as migration, exile and cultural hybridization.

l contributo prende le mosse da una rinnovata riflessione sul concetto di Weltliteratur, individuando un fil rouge che lega l’utopia umanistica e univer-salistica di Goethe ad alcune sue teorizzazioni più recenti, da Édouard Glis- sant a Edward Said e ad Armando Gnisci. Si tratta di nuove visioni, più che di teorie sistematiche, di un “tout-monde” e di una “mondanità” o “wordliness”, formulate sullo sfondo della decolonizzazione – politica, culturale e simbolica – che negli ultimi decenni ha cambiato radicalmente il nostro mo- do di concepire, interpretare e praticare il fenomeno letterario. Tale spinta neoumanistica, che fa dell’engagement e della prospettiva etica assunta a par- tire da una precisa location uno dei suoi punti di forza, pur non essendo stata compresa come tale da molti addetti ai lavori in campo comparatistico e criti- co-letterario, trova il suo pendant nella stessa creazione letteraria transnazionale e transculturale, legata a fenomeni quali la migrazione, l’esilio e la ibridizzazione culturale.

Mondialità, mondanità, worldliness: la letteratura come impegno

MOLL N
2022-01-01

Abstract

The present contribution starts from a renewed reflection on the concept of Weltliteratur, identifying a common thread that links Goethe’s humanistic and universalistic utopia to some of his most recent theorizations, from Édo- uard Glissant to Edward Said and Armando Gnisci. In all these cases, we are dealing with new visions, rather than systematic theories, of a "tout-monde" and a "worldliness", formulated against the background of political, cultural and symbolic decolonization, which in recent decades has radically changed our way of conceiving, interpreting and practicing the literary phenomenon. is neo-humanistic drive, which draws its strength from engagement and Mondialità, mondanità, worldliness: la letteratura come impegno 267 from a location-related ethical perspective – although it has not been under- stood as such by many professionals in the comparative and critical-literary field – finds its pendant in transnational and transcultural writing, linked to phenomena such as migration, exile and cultural hybridization.
2022
l contributo prende le mosse da una rinnovata riflessione sul concetto di Weltliteratur, individuando un fil rouge che lega l’utopia umanistica e univer-salistica di Goethe ad alcune sue teorizzazioni più recenti, da Édouard Glis- sant a Edward Said e ad Armando Gnisci. Si tratta di nuove visioni, più che di teorie sistematiche, di un “tout-monde” e di una “mondanità” o “wordliness”, formulate sullo sfondo della decolonizzazione – politica, culturale e simbolica – che negli ultimi decenni ha cambiato radicalmente il nostro mo- do di concepire, interpretare e praticare il fenomeno letterario. Tale spinta neoumanistica, che fa dell’engagement e della prospettiva etica assunta a par- tire da una precisa location uno dei suoi punti di forza, pur non essendo stata compresa come tale da molti addetti ai lavori in campo comparatistico e criti- co-letterario, trova il suo pendant nella stessa creazione letteraria transnazionale e transculturale, legata a fenomeni quali la migrazione, l’esilio e la ibridizzazione culturale.
Weltliteratur
Said
Glissant
Gnisci
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